Arti kata dari A'Rabi menurut Kamus Agama Islam

Arti kata dari A'Rabi

Arti kata dari A'Rabi menurut Kamus Agama Islam 

A'Rabi menurut kamus agama islam – Banyak istilah kata-kata yang ada dalam bahasa arab, salah satunya adalah kata “A’Rabi”. Kali ini kami akan menyajikan istilah kata A’Rabi beserta dengan penjelasannya sesuai dengan kamus agama islam.

Istilah Kata dari A’Rabi 

Arti kata dari A'Rabi adalah Orang arab yang mendiami di pendalaman padang pasir. Mereka hidup cara kuno berkelompok- kelompok dan berpindah-randah dari satu tempat ke tempat lain kerana mencari tempat yang sesuai untuk ternakan mereka.

Lebih Lanjut Tentang Kata A’Rabi  

A’rabi adalah istilah kata yang ada dalam kamus agama islam. Berikut akan kami berikan beberapa daftar istilah kata penting lainnya yang relevan dengan kata A’Rabi di bawah ini 
  1. Arti kata dari Ababil adalah Nama burung yang menyerang tentera Abrahah yang bergajah dengan seketul batu ketika mereka datang ke Mekah untuk meruntuhkan Kaabah Tentera Abrahah telah musnah sama sekali kerana serangan burung-burung itu Peristiwa ini berlaku dua tahun sebelum keputeraan Rasulullah s a w dan tahun itu juga dinamakan Tahun Gajah Cerita ini dirakamkan di dalam Surah al-Fil.  
  2. Arti kata dari Abdul Bar adalah Namanya ialah Yusuf Beliau adalah seorang perawi dan pengkaji ilmu hadis yang masyhur. 
  3. Arti kata dari Abdul Rahman Bin Auf adalah Sahabat Rasulullah s a w yang terkemuka dan memeluk Islam sejak awal-awal lagi Beliau merupakan seorang saudagar yang dermawan dan mendermakan berpuluh-puluh ribu dinar hartanya untuk perbelanjaan pertahanan negara Beliau menyertai semua peperangan bersama Rasulullah s a w dan wafat ketika berusia 75 tahun Beliau telah dimakamkan di Baqek. 
  4. Arti kata dari Abdullah Bin Rawahah adalah Jurutulis Rasulullah s a w dan panglima Islam yang berani Beliau gugur dan mati syahid ketika menentang tentera Rome dalam peperangan Muktah yang mana tentera mereka tujuh kali ganda lebih banyak daripada tentera Islam 
  5. Arti kata dari Abdullah Bin Sabak adalah Pendeta Yahudi yang telah memeluk agama Islam Beliau berjaya mempengaruhi banyak orang Islam supaya bencikan pemerintahan Khalifah Usman bin Affan dan mengagung-agungkan Saidina Ali dengan cara melebih-lebihkannya Tujuannya ialah memecah-belahkan perpaduan Islam Beliau jugalah yang membangkitkan fahaman Syiah.  
  6. Arti kata dari Abdullah Bin Salam adalah Seorang yang berbangsa Yahudi daripada Bani Qainuqak di Madinah Beliau memeluk Islam pada zaman Rasulullah s a w dan banyak menceritakan kisah Israiliyat.  
  7. Arti kata dari Abdullah Bin Ubai adalah Seorang yang berbangsa Yahudi dan ketua Munafik di Madinah semasa zaman Rasulullah s a w Golongan ini berpura-pura solat dan melakukan ibadat-ibadat lain bersama-sama orang Islam yang lain untuk mencari pengaruh Namun sebenarnya mereka adalah musuh dalam selimut yang sentiasa menunggu peluang untuk menjatuhkan Islam.  
  8. Arti kata dari Abdullah Bin Umar adalah Putera sulung Saidina Umar Al-Khattab Beliau memeluk Islam ketiak berusia lapan tahun Beliau sahabat Rasulullah s a w yang terkenal dan dihormati Beliau sangat kuat beribadat kepada Allah dan perawi hadis dan telah meninggal dunia pada usia 84 tahun di Mekah. 
  9. Arti kata dari Abrahah adalah Seorang gabenor negeri Yaman yasng beragama Kristian semasa datuk Rasulullah s a w Abdul Mutalib memerintah Mekah Abrahah berasa iri hati apabila mengetahui banyak orang yang telah mengunjungi Kaabah di Mekah lalu beliau mendirikan sebuah gereja yang menyerupai Kaabah di Yaman Oleh sebab tindakan beliau yang tidak mendapat sambutan beliau pun melanggar Mekah dengan tentera-tentera bergajah Belum sempat beliau memusnahkan Kaabah beliau dan tentera- tenteranya telah dibinasakan oleh burung-burung Ababil.
Demikianlah Arti kata dari A'Rabi menurut Kamus Agama Islam, jika bermanfaat silahkan untuk dibagikan kepada teman dan kerabat anda atau di media sosial lainnya.

0 comments