Arti kata dari Abdullah Bin Ubai menurut Kamus Agama Islam

Arti kata dari Abdullah Bin Ubai

Arti kata dari Abdullah Bin Ubai menurut Kamus Agama Islam 

Abdullah Bin Ubai menurut kamus agama islam – Banyak istilah kata-kata yang ada dalam bahasa arab, salah satunya adalah kata “Abdullah Bin Ubai”. Kali ini kami akan menyajikan istilah kata Abdullah Bin Ubai beserta dengan penjelasannya sesuai dengan kamus agama islam.

Istilah Kata dari Abdullah Bin Ubai

Arti kata dari Abdullah Bin Ubai adalah Seorang yang berbangsa Yahudi dan ketua Munafik di Madinah semasa zaman Rasulullah saw. Golongan ini berpura-pura solat dan melakukan ibadah-ibadah lain bersama-sama orang Islam yang lain untuk mencari pengaruh. Namun sebenarnya mereka adalah musuh dalam selimut yang sentiasa menunggu peluang untuk menjatuhkan Islam.


Lebih Lanjut Tentang Kata Abdullah Bin Ubai

Abdullah Bin Ubai adalah istilah kata yang ada dalam kamus agama islam. Berikut akan kami berikan beberapa daftar istilah kata penting lainnya yang relevan dengan kata Abdullah Bin Ubai di bawah ini 
  1. Arti kata dari Abdullah Bin Ubai adalah Seorang yang berbangsa Yahudi dan ketua Munafik di Madinah semasa zaman Rasulullah saw. Golongan ini berpura-pura solat dan melakukan ibadah-ibadah lain bersama-sama orang Islam yang lain untuk mencari pengaruh. Namun sebenarnya mereka adalah musuh dalam selimut yang sentiasa menunggu peluang untuk menjatuhkan Islam.
  2. Arti kata dari A'Rabi adalah Orang arab yang mendiami di pendalaman padang pasir. Mereka hidup cara kuno berkelompok- kelompok dan berpindah-randah dari satu tempat ke tempat lain kerana mencari tempat yang sesuai untuk ternakan mereka.
  3. Arti kata dari Ababil adalah Nama burung yang menyerang tentara Abrahah yang bergajah dengan sebuah batu ketika mereka datang ke Mekah untuk meruntuhkan Kabah. Tentara Abrahah telah hancur sama sekali kerana serangan burung-burung itu. Peristiwa ini terjadi dua tahun sebelum kelahiran Rasulullah saw dan tahun itu juga dinamakan Tahun Gajah. Cerita ini terdapat di dalam Surah al-Fil.  
  4. Arti kata dari Abdul Bar adalah nama aslinya Yusuf. Beliau adalah seorang perawi dan pengkaji ilmu hadist yang terkenal.
  5. Arti kata dari Abdul Rahman Bin Auf adalah Sahabat Rasulullah saw yang terkenal dan telah memeluk Islam sejak islam diperkenalkan oleh Rasulullah. Beliau merupakan seorang saudagar yang kaya raya dan mendermakan ribuan dinar hartanya untuk belanja pertahanan negara. Beliau ikut pada semua peperangan bersama Rasulullah saw dan wafat ketika berusia 75 tahun. Beliau telah dimakamkan di Baqek.
  6. Arti kata dari Abdullah Bin Rawahah adalah Juru tulis Rasulullah saw dan panglima Islam yang berani. Beliau gugur dan mati syahid ketika bertempur dengan tentara Roma dalam peperangan Muktah di mana tentara mereka tujuh kali lipat lebih banyak daripada tentara Islam
  7. Arti kata dari Abdullah Bin Sabak adalah Pendeta Yahudi yang telah memeluk agama Islam. Beliau berhasil mempengaruhi banyak orang Islam supaya membenci pemerintahan Khalifah Usman bin Affan dan mengagung-agungkan Saidina Ali dengan cara melebih-lebihkannya. Tujuannya ialah memecah-belahkan persatuan Islam. Beliau jugalah yang mendirikan fahaman Syiah. 
  8. Arti kata dari Abdullah Bin Salam adalah Seorang yang berbangsa Yahudi dari Bani Qainuqak di Madinah. Beliau memeluk Islam pada zaman Rasulullah saw dan banyak menceritakan kisah Israiliyat  
  9. Arti kata dari Abdullah Bin Umar adalah Putera sulung Saidina Umar Al-Khattab. Beliau memeluk Islam ketika berusia delapan tahun. Beliau sahabat Rasulullah saw yang terkenal dan dihormati. Beliau sangat taat beribadah kepada Allah dan perawi hadist dan telah meninggal dunia pada usia 84 tahun di Mekah. 
  10. Arti kata dari Abrahah adalah Seorang gabernur negeri Yaman yang beragama Kristian semasa kakek Rasulullah saw Abdul Mutalib memerintah Mekah. Abrahah merasa iri hati apabila mengetahui banyak orang yang telah mengunjungi Kabah di Mekah, lalu beliau mendirikan sebuah gereja yang menyerupai Kabah di Yaman. Oleh sebab tindakan beliau yang tidak mendapat sambutan, beliau pun menyerang Mekah dengan tentara-tentara bergajah. Belum sempat beliau menghancurkan Kabah, beliau dan tentara- tentaranya telah dibinasakan oleh burung-burung Ababil.
Demikianlah Arti kata dari Abdullah Bin Ubai menurut Kamus Agama Islam, jika bermanfaat silahkan untuk dibagikan kepada teman dan kerabat anda atau di media sosial lainnya.

0 comments